Na podporu pozměňovacího návrhu podaného spolu s kolegou Bednářem, Nytrou a Smoljakem, který se týká nápravy omezení stavebních předpisů v rámci zákona č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Minulý rok vstoupil v platnost stavební zákon, na základě kterého mj. vznikly u vybraných měst – v tomto okamžiku Prahy, Brna a Ostravy, ale v blízké budoucnosti snad i u dalších větších městech – stavební předpisy na územní požadavky na vymezování pozemků a umisťování staveb technické infrastruktury.
Konkrétně Brněnské stavební předpisy jsou výsledkem dlouhodobého projednávání a konsensu, předcházející územnímu plánu, který se v našem městě podařilo přijmout po dlouhých 22 letech.
Odejmutí možnosti stanovit územní požadavky na vymezování pozemků a umísťování staveb technické infrastruktury, Brno – a samozřejmě také další zmocněná města – uvrhne do dalšího stavebního chaosu a právních nejistot s obrovskými finančními dopady. To bude mít za následek opětovné, další zpomalení rozvoje měst.
Pozměňovací návrh, který byl přijat v Poslanecké sněmovně v balíku jiných nesouvisejících pozměňovacích návrhů, tedy v podobě přílepku – bez jakékoli diskuse s představiteli tří největších měst v České republice a v rozporu s celou koncepcí přijatou a dohodnutou v novém stavebním zákoně, totiž z ničeho nic znemožňuje Praze, Brnu i Ostravě stanovovat jakékoli požadavky pro stavby technické infrastruktury. Je v rozporu s veřejným zájmem, ve kterém se klade důraz na kvalitu veřejného prostoru.
Zásadním dopadem bude ztráta pravomoci vymezovat a koordinovat
- prostorové uspořádání,
- využívání veřejných prostranství,
- skladby uličního profilu,
- tras podzemních sítí (tj. kolektorů),
- umísťování veřejné zeleně tak, aby nekolidovala s infrastrukturou – například stromy se budou sázet pouze do zbytkových míst, nebude možné stanovovat výsadbové pás.
- a tedy zlepšování městského mikroklimatu a eliminaci tepelných ostrovů
- zrušení požadavků na trakční vedení hromadné dopravy nebo pouličního osvětlení apod.
Nejde přitom o estetiku, ale kvalitu života a pohybu občanů, stejně jako o vhodné mikroklima – jde o tzv. modrozelenou infrastrukturu (již zmiňovanou výsadbu zeleně, ale také péči o ni, hospodaření s dešťovou vodou, snižování spotřeby energie na chlazení apod.) – tedy o fungování měst po většinu roku.
Proto si Vás dovoluji ještě jednou požádat o schválení pozměňovacího návrhu, který zachová status quo, kdy se nezpomaluje rozvoj lepšího životního prostředí pro naše obyvatele a kvalitu jejich života.